Élménybeszámoló a 2023. április 1-jei, muzsikavalkád című komoly(talan) zenei hangversenyünkről

A szeszélyes áprilisi időjárás és bolondok napja apropóján vidám hangulatú, bolondos dallamokkal tarkított koncertet adtunk a hivatalosan még zárva tartó, de a kultúra előtt kapuit mégiscsak kitáró Jurisics-vár lovagtermében. A teltházas hangverseny a különböző korú és zenei beállítottságú hallgatóságnak kivétel nélkül felhőtlen jókedvet és szórakozást nyújtott. S hogy mi a helyzet a koncertet adó zenészekkel? Kukkantsanak be a kulisszák mögé, ők hogy élték meg ezt a zenei kavalkádot!

Johann Wilhelm Ganglberger: Der Teddybär

Ebben a kedves darabban Kalmárné Asbóth Zsuzsanna fagottjátékával nem volt nehéz képzeletben egy plüssmaci bőrébe bújni. Ezzel a kis szeretnivaló brummogóval kalandozhattunk a koncert első műsorszámában. Szólistánk elbűvölő személyisége már az első közös próba során bebizonyította, hogy legalább olyan szeretetreméltó ő maga is, mint az általa megformált karakter.

Richard Rogers: A muzsika hangjából „Dó-Ré-Mi”, valamint Wolf Péter: Vuk dala

E két dal különleges színfoltja volt hangversenyünknek. Az Árpádházi Szent Margit Általános Iskola kórusa már az adventi hangversenyünkön is elvarázsolta a közönséget – és persze minket is –, így nagy örömünkre szolgált, hogy újfent közreműködtek koncertünkön, még több mosolyt és jókedvet csempészve műsorunkba. A Dó-ré-mi során még a közönséget is megénekeltették, akik lelkesen szolmizáltak a gyerekekkel. Nagy önuralmat igényelt, hogy ne tegyük le a hangszert, s szólamaink helyett inkább mi is inkább szolmizáljunk. 🙂

Carl Reinecke: Kindersinfonie op. 239

A gyerekszimfónia hangzásvilága a nagycsaládosok számára igencsak ismerősen csenghetett. Ugyanis elég hasonlóan szól az is, amikor a gyerekek rögtönzött hangszereken próbálnak komolyan muzsikálni, de csak éktelen lármát csapnak. Hogy kik jelenítették meg koncertünkön ezeket a gyerekeket? A kisdobnál helyet foglaló Lamp Tamás hallását fiai veszélyeztették kétoldalról: Kornél trombitával, míg Olivér kereplővel és üvegharanggal. Maurer Ildikó a csalogány szerepébe bújt, Sulzmann Franz és Varga Ádám száncsengőszólamot játszott, Leidenfrost Kurt pedig egy szokatlan hangszert, a teástálcát szólaltatta meg. Az első darabban megismert kedves mackónk is nagy változáson ment keresztül: kakukként tért vissza; Ukszta Erika tanárnő pedig zongorán csillogtatta meg tudását. Ez volt ám csak az igazi muzsikavalkád!

Antonín Rázek: Katzenständchen – Macskaszerenád

A zenekar hölgy tagjai cicafület öltve az említett házikedvenccé alakultak ebben a darabban, hogy még jobban átélhessék és megmutathassák, milyen „nehéz” is a macskák sorsa. Hallhattuk a szőrös jószágok keserves nyávogását, amikor szerintük már itt az ebédidő. Elképzelhettük milyen, amikor egy szép napsütéses napon az udvaron macskamenta-mámorban hempergőző cicák nyugalmát megzavarja a szomszéd kutya ugatása, vagy amikor szeretetre éhesen dörgölőznek a lábunkhoz egy kis figyelemre vágyva.

Peter Breiner: Beatles go Baroque, Beatles Concerto grosso II. Vivaldi stílusában

A Beatles-t szeretjük. Vivaldit is szeretjük. Mi rossz sülhet ki abból, ha a kettőt összegyúrjuk? Breiner művében választ kapunk a kérdésre. Antonio Vivaldi ismert dallamait és a Beatles slágereit ötvözve, Scheer Uwe fantasztikus szólójával egyszerre két korszak zenéjébe kaphattunk betekintést. Mivel azonban nem sikerült dűlőre jutnunk azon dilemma kapcsán, hogy rizsporos paróka vagy gombafrizura legyen a hajviselet e darab során, az előző műsorszám jelmeze, a cicafülek helyére végül nem került semmi…

Louis Laporte – Intermede-Pizzicato

Minekután éneklésből és szolmizálásból jelesre vizsgázott, a ráadás műsorszámból sem maradhatott ki közönségünk. Míg a zenészeknek az ujjbegyeik kapták a főszerepet – pengetős darab lévén –, a hallgatóságnak a tenyereiket kellett bevetniük: tapsolás formájában. Vajon mi lehetett a szerző célja e darab megírásakor? A közönség bevonása a produkcióba, még több szórakozást biztosítva? Vagy a hallgatóság kezeinek bemelegítése, hogy jó hangos vastapsot adhassanak a műsorszám után? Akármelyik is volt az eredeti célkitűzés, koncertünkön mind a kettő sikeresen megvalósult!

A beszámolót készítette: Volcsányi Veronika és Tóth Flóra. Fényképek: Kőszegi Várszínház.